Hoe zit een Fietsventiel in elkaar?

In de schacht bevindt zich een kegelvormig rubber afdichter die tegen de nauwe uitstroomopening van de schacht wordt gedrukt. Het kegeltje is op een stukje draadeinde geplaatst die uit het ventiel steekt. Op het draadeinde zit een moertje waarmee het kegeltje strak tegen de nauwe opening wordt getrokken. Lees verder »

Waar bestaat een ventiel uit?

Het ventiel bestaat uit een stalen buisje dat aan het uiteinde is afgesloten, maar dat aan de zijkant een opening heeft. Over het buisje heen is een stuk ventielslang geschoven. Dit is gemaakt van zeer elastisch materiaal en zit dan ook strak om het buisje. Lees verder »

Hoe weet je of je ventiel stuk is?

Je ziet het als de auto heeft stilgestaan: één van de banden ligt iets 'vlakker' op de weg. Na het oppompen van de band blijft dit probleem zich voordoen. Er ontsnapt lucht uit de autoband en de band blijft niet op spanning. Het autoband ventiel is vaak de oorzaak van dit spanningsverlies. Lees verder »

Welke soorten fietsventielen zijn er?

Er zijn drie soorten ventielen: Hollands Ventiel (Dunlop) Frans ventiel (Presta) Auto ventiel (Schräder)12 mrt. Lees verder »

Hoe vervang ik een ventiel?

Wanneer en hoe vervang je een presta ventiel Je moet het ventiel altijd losdraaien om de band op te kunnen pompen. Bij het losdraaien komt er een dun metalen stangetje tevoorschijn. Dit wil weleens verbuigen waardoor het ventiel niet meer goed dicht gedraaid kan worden. Voorzichtig weer recht duwen kan helpen. Lees verder »

Gerelateerd aan Hoe zit een Fietsventiel in elkaar?