Waarom een dicht achterwiel?
Aerodynamica. Aerodynamica is de reden dat wielrenners met een dicht achterwiel rijden, zegt Blocken. Met zo'n achterwiel hebben de renners minder last van de luchtweerstand. Lees verder »
Hoeveel scheelt een dicht achterwiel?
Een dicht achterwiel blijkt op een tijdrit van veertig kilometer maar liefst een voordeel van twee tot drie minuten op te leveren ten opzichte het ouderwetse spaakwiel. Lees verder »
Waarom tikt een racefiets?
Bij het aanzetten (trappen) duwen de veren in je cassette body de pallen tegen tanden in je naaf. Indien je stopt met trappen (de vrijloop) ratelen de pallen over de tanden van de naaf. Dat zorgt voor het typische ratelend geluid tijdens het fietsen. Lees verder »
Waarom tikt een fiets?
Geluid: Kraken. Kraakjes kunnen frustrerend en geheimzinnig zijn, maar de meest voorkomende oorzaken zijn de lagers. Er zijn verschillende plekken op je fiets waar lagers gebruikt worden om soepel te draaien, waaronder je balhoofdstel, trapas en sommige dempers op mountainbikes. Lees verder »
Welke Velghoogte racefiets?
Een hoge velg zorgt voor een aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg. Voor algemeen gebruik, dus ideaal voor ons relatief platte land, is een velghoogte van 33 tot 50mm eigenlijk ideaal. Met deze hoogte heb je namelijk al wel behoorlijk aerodynamisch voordeel ten opzichte van een lage velg. Lees verder »