Wat is de rol van de Reclame Code Commissie?
De regels waaraan verantwoorde reclame moet voldoen, liggen vast in de Nederlandse Reclame Code. De (voorzitter van de) Reclame Code Commissie beoordeelt klachten aan de hand van de code en stelt vast of deze regels zijn overtreden. Het College van Beroep (CvB) behandelt beroepschriften tegen beslissingen van de RCC. Lees verder »
Wat doet de Reclame Code Commissie?
U kunt gratis een klacht indienen bij de Reclame Code Commissie (RCC). Oordeelt de RCC dat uw klacht terecht is, dan komt er een 'aanbeveling'. Zij beveelt dan het bedrijf aan om de reclame niet meer gebruiken. Soms kan de RCC een persbericht met de aanbeveling aan de media sturen (openbare aanbeveling). Lees verder »
Wat is het doel van de Stichting Reclame Code?
De Stichting Reclame Code (SRC) is al ruim 55 jaar de instantie op het gebied van zelfregulering van reclame. De SRC bevordert verantwoord reclame maken met als doel de betrouwbaarheid en geloofwaardigheid van reclame te waarborgen. Lees verder »
Wat betekent Reclamecode?
De Nederlandse Reclame Code (NRC) is een set regels, opgesteld door het adverterend bedrijfsleven, waaraan verantwoorde reclame moet voldoen. De NRC bestaat uit een Algemeen Deel en Bijzondere Reclamecodes. In het Algemene Deel staan de regels waaraan alle reclame-uitingen moeten voldoen. Lees verder »
Wat staat er in de Reclame Code Social Media?
De kern van de Reclamecode Social Media & Influencer Marketing is en blijft: wees op social media transparant over de relatie tussen influencer en adverteerder als voor het bespreken of tonen van een merk of product een bepaald voordeel is geboden (vergoeding in geld of natura, zoals een gratis product). Lees verder »