Wat is de vang van de molen?
De vang, praam, prang of frein is een remconstructie in een windmolen die om het aswiel of bovenwiel grijpt om het wiekenkruis stil te zetten; vergelijkbaar met een trommelrem. Ook tijdens stilstand moet de vang ervoor zorgen dat de molen zelfs bij zware storm niet uit zichzelf gaat draaien. Lees verder »
Hoe heten de onderdelen van een molen?
- Bilhamer. Een hamer die gebruikt wordt bij het billen van de molenstenen. ...
- Bovenwiel. Een kamwiel op de bovenas in de kap van de molen. ...
- Gevlucht. Het samenstel van wieken en bovenas. ...
- Kaar. Een houten trechtervormige toevoerbak boven de molenstenen. ...
- Kruirad. ...
- Maalstoel met maalkoppel. ...
- Regulateur. ...
- Spoorwiel.
- Lees verder »
Wie is de uitvinder van de molen?
De eerste windmolens In het oude Perzië, op de grens met het huidige Iran en Afghanistan, pompten landbouwers vanaf de zesde eeuw met windmolens water op voor de irrigatie van hun landerijen. Vanaf de tiende eeuw vermelden bronnen voor het eerst windkracht voor het malen van graan. Lees verder »
Hoe oud is de molen?
In de dertiende eeuw werd de eerste molen in Nederland gebouwd. De oudste molens die tegenwoordig nog in Nederland te vinden zijn, stammen uit de vijftiende eeuw. Veel hedendaagse Nederlandse windmolens zijn bovenkruiers. Niet de hele molen, maar alleen de kap draait rond. Lees verder »
Wat zit er in een molen?
In de molen bevinden zich verschillende zolders, zoals de maalzolder, de steenzolder, de luizolder en de kap- of smeerzolder. Al deze zolders hebben een specifieke functie en herbergen essentiele onderdelen. Lees verder »