Wat is het Hoofdfasenmodel?
Kortom: het hoofdfasenmodel en het handelingsmodel bieden voor elke leerlijn het onderliggende denkkader waarbinnen de strategieën (hoofdfasenmodel) en de modellen (handelingsmodel) een plek hebben. Met deze twee modellen kun je dus meer grip krijgen op leerlijnen en zowel diagnosticeren als hulp geven. Lees verder »
Wat is het Hoofdlijnenmodel?
Het Hoofdlijnenmodel is de weergave van vier fasen in het leerproces bij rekenen. Elke volgende fase veronderstelt de beheersing van de vorige. Dat maakt al direct duidelijk dat de oorzaak van de stagnatie bij de tafels niet pas begint in de fase van het vlot leren rekenen. Lees verder »
Wat is het ERWD model?
Het model toont verschillende niveaus van handelen en moet gelezen worden van onder naar boven. De vier niveaus van handelen vormen elk een ingang om in te spelen op de onderwijsbehoeften van de leerling. Dit is met name van toepassing bij de ontwikkeling van begripsvorming. Lees verder »
Hoe werkt het Handelingsmodel?
Het handelingsmodel is een didactisch model voor de leerkracht. Het model laat zien dat leerlingen een bewerking uit kunnen voeren op verschillende handelingsniveaus, en de leraar kan daar eventuele hulp op aanpassen. Het handelingsmodel is wel gebaseerd op de didactische opbouw van het ijsbergmodel. Lees verder »
Wat is procedure ontwikkeling?
Ontwikkelen van procedures Leerlingen ontwikkelen procedures door dit specifiek te oefenen. Leerlingen leren basisbewerkingen als optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen toe te passen. Zij leren hoofdrekenen en rekenen op papier volgens vaste manieren om tot een oplossing te komen. Lees verder »