Hoe gaat het met de Betuwelijn?
De Betuweroute (vaak de Betuwelijn genoemd, wat verwarring kan opleveren met de spoorlijn Elst - Dordrecht) is een 160 kilometer lange Nederlandse goederenspoorlijn van de Maasvlakte bij Rotterdam naar de grens met Duitsland, enkele kilometers voorbij Zevenaar. Lees verder »
Hoeveel treinen rijden er per dag op de Betuwelijn?
De Betuweroute is de rechtstreekse treinverbinding voor goederenvervoer van de Rotterdamse haven naar Duitsland. Er rijden per werkdag 70 tot 80 internationale goederentreinen overhee. Lees verder »
Is de Betuwelijn in gebruik?
De Betuweroute is in gebruik genomen in 2007 en werd vanaf dat moment beheerd door Keyrail. Op 1 juli 2015 ging het beheer over naar ProRail. De lijn wordt door diverse spoorwegmaatschappijen gebruikt. De route heeft als doel de Rotterdamse haven over het spoor te verbinden met het Ruhrgebied. Lees verder »
Wat heeft de Betuwelijn gekost?
De aanleg van de 172 kilometer lange spoorlijn kostte in totaal 4,7 miljard euro, veel meer dan bij de planvorming in 1990 werd gedacht. Inmiddels maken meer dan twintigduizend goederentreinen per jaar gebruik van de spoorlijn. Vooral in de eerste periode groeide het aantal goederentreinen op de Betuweroute snel. Lees verder »
Wat kost een spoorlijn?
Uit de twee projecten blijkt dat het aanleggen van circa 125 kilometer spoor in Nederland circa 5 miljard euro kost, ofwel circa 40 miljoen euro per kilometer. De baten van spoorverbindingen hangen sterk af van de omvang van de transportstromen en van de omvang van de daling van de transportkosten (met name tijdwinst). Lees verder »