Hoe geef je sturing aan je leerproces?

  • relateren: verbanden leggen, analogieën bedenken.
  • analyseren: lesstof opsplitsen in onderdelen, onderzoeken.
  • structureren: samenbrengen, schematiseren, ordenen.
  • oriënteren: je leerproces voorbereiden.
  • plannen: je leerproces ontwerpen en voorspellen.
  • Lees verder »
Bron: wij-leren.nl

Hoe zelfsturing stimuleren?

  • Laat zien wat het doel is van zelfsturing. ...
  • Geef initiatiefnemers de ruimte. ...
  • Geef vertrouwen. ...
  • Heb een duidelijke visie en kaders, zodat mensen weten wat hun “speelveld” is. ...
  • Houd de zelfsturende teams klein. ...
  • Beoordeel je beoordelingsproces.
  • Lees verder »

Welk Leerkrachtgedrag is effectief om Zelfgestuurd leren te bevorderen?

Effectief is het gebruik van hints of vragen bij leer- en werkopdrachten. Met hints kan de leerkracht strategische activiteiten oproepen, bijvoorbeeld door leerlingen in eigen woorden te laten vertellen wat ze al weten, bedenken welke informatie ze nodig hebben en bekijken welke stappen ze moeten zetten. Lees verder »

Hoe kunnen docenten het eigenaarschap van leerlingen in het voortgezet onderwijs versterken?

Leerkrachten kunnen eigenaarschap van leerlingen bevorderen door samen haalbare en uitdagende doelen te stellen. Maar ook door leerstrategieën direct en ingebed in de leerstof te onderwijzen, en door procesgerichte feedback te geven. Louter autonomie verlenen aan leerlingen helpt vaak niet. Lees verder »

Gerelateerd aan Hoe geef je sturing aan je leerproces?