Hoe oprichtingskosten afschrijven?

Voor oprichtingskosten worden passende afschrijvingen geboekt, per jaarlijkse tranches van ten minste 20% van de werkelijk uitgegeven bedragen. De afschrijving van de kosten bij uitgifte van leningen mag daarentegen gespreid worden over de looptijd van de leningen. Lees verder »

Bron: home.kpmg

Hoeveel jaar oprichtingskosten afschrijven?

Termijn. Je mag oprichtingskosten in België en Nederland afschrijven over maximaal vijf jaar. Wettelijk ben je dus verplicht om bij de afschrijving van oprichtingskosten de aanschaffingswaarde jaarlijks met minstens 20% te verminderen. Lees verder »

Waar moeten afschrijvingen op de balans?

Resultatenrekening. Bij een resultatenrekening tel je afschrijvingen actief mee. Bij een balans doe je dit niet. Je zet de waarde voor goederen waarop je afschrijft gewoon ieder jaar voor een lager bedrag op de balans. Lees verder »

Hoe moet je afschrijvingen boeken?

De afschrijving die elk jaar moet worden geboekt kan als volgt worden berekend: (aanschafwaarde – restwaarde) / afschrijvingstermijn. In dit voorbeeld bedraagt de afschrijving per jaar: (€ 30.000 – € 5.000) / 5 = € 5.000. Lees verder »

Gerelateerd aan Hoe oprichtingskosten afschrijven?