Waar kan je 112 voor gebruiken?
U belt het alarmnummer 112 voor spoedeisende hulp. Bijvoorbeeld als u of iemand anders dringend medische hulp nodig heeft. Bij brand. Of als u getuige bent van een misdrijf. Lees verder »
Kun je whatsappen naar 112?
De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in uw taal. Dit is niet mogelijk als u met 112 belt. Medewerkers van de meldkamer starten een chatgesprek als zij merken dat praten lastig gaat. Of als u dit bij het instellen van de app heeft aangegeven. Lees verder »
Kan je sms en naar 112?
Nadat u bent aangemeld, kunt u op elk moment via sms in contact komen met de meldkamer. Aanmelden kunt u zo doen: U meldt zich aan door het woord 'aanmelden' te sms'en naar 112. U ontvangt een sms terug met de vraag uw aanmelding te bevestigen. Lees verder »
Heb je bereik nodig om 112 te bellen?
Bellen naar 112 is bovendien gratis. Ook zonder simkaart of met een ongeldige simkaart kun je het alarmnummer bellen. Netwerkproviders in Nederland hebben met elkaar afgesproken dat zij de noodoproepen van elkaar overnemen. Hierdoor kun je altijd 112 bellen, ook als je bij je eigen provider geen bereik hebt. Lees verder »
Wat was het alarmnummer voor 112?
Het centrale alarmnummer werd in 1990 algemeen ingevoerd, maar het werd in 06-11 veranderd, omdat de internationale toegangscode van 09 in 00 veranderd werd. In 1997 werd het Nederlandse alarmnummer in 112 veranderd. Dit nummer is inmiddels in vrijwel alle Europese landen actief. Lees verder »