Waar staat het ABC model voor?
Het ABCD-model. Waarbij 'A gedrag' getypeerd wordt als frustratieagressie gericht op zich zelf, 'B gedrag' als frustratieagressie op de organisatie of het beleid, 'C gedrag' als instrumentele agressie en 'D-gedrag' als (be)dreigend en fysiek: bedreiging op persoon, spullen te gooien of de ander aan te raken. Lees verder »
Wat houdt de ABC-methode in?
A - Actie: welk gedrag vertoont jouw cliënt met dementie? B - Bewegers: wat is de aanleiding voor het probleemgedrag? C - Consequenties: welke gevolgen heeft het gedrag? s - samen: bespreek mogelijkheden voor verandering met andere betrokkenen. Lees verder »
Wat verklaart het ABC-model?
Het staat voor antecedenten, overtuigingen en consequenties . Het doel van het ABC-model is om te leren rationeel te denken om op een gezonde manier op situaties te reageren. Het ABC-model is effectief bij de behandeling van depressie, angst, verslaving, eetstoornissen en andere psychische aandoeningen. Lees verder »
Wat is het ABC-principe?
Het ABC principe. Bij autonoom gemotiveerde leerlingen is er voldaan aan drie basisnoden, namelijk Autonomie, verBondenheid (of Relaties) en een gevoel van Competentie. Deze drie principes zijn even belangrijk, de autonome motivatie van leerlingen komt onder druk wanneer één van de drie ontbreekt. Lees verder »
Waar dient het ABC-schema voor?
De ABC Gedragsanalyse legt het verband tussen het gedrag, datgene wat het gedrag opriep (oorzaak van het gedrag) en de gevolgen van het gedrag. De letters ABC staan voor: Antecedents (dat wat voorafging), Behaviour (het gedrag) en Consequences (het gevolg). Lees verder »