Waarom is een stoplicht rood en groen?
De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'. Lees verder »
Hoe werkt een VRI?
Het verkeersregeltoestel, of kortweg een automaat of VRI-kast, is de centrale plaats van een verkeersregelinstallatie waarin alle apparatuur is verwerkt. Het toestel wordt geplaatst in de buurt van het bewuste kruispunt op zo een manier dat een persoon die het toestel ter plekke bedient het kruispunt kan overzien. Lees verder »
Hoe lang blijft een stoplicht op groen?
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden. Lees verder »
Hoe werken lussen in de weg?
Een detectielus is een inductielus van koperdraad verzonken in het wegdek, waarmee met behulp van elektronica een voertuig kan worden waargenomen. De detectielus werkt met de benodigde elektronica als een elektrische spoel en de aanwezigheid van het metaalhoudende voertuig op de lus verstoort het magnetisch veld. Lees verder »