Waarom spelvorm?

Door een spel te doen, kun je de leerlingen nieuwe informatie aanleren op een interactieve manier. Niet voor iedere situatie is een spelvorm geschikt. In bijvoorbeeld het speciaal onderwijs hebben leerlingen structuur in de lessen nodig, waardoor het lastig wordt om ineens een spelvorm in te zette. Lees verder »

Waarom verschillende werkvormen gebruiken?

Het gebruiken van een werkvorm kan verschillende doelen hebben: als energizer of starter, om voorkennis te activeren, op een prettige en actieve manier het echte leerwerk doen, op een actieve wijze de leerstof verwerken en/of toepassen, om aan het eind van een les na te gaan wat er geleerd is, om samen te vatten etc. Lees verder »

Wat is een spelvorm?

Spelvormen zijn de diverse soorten van spel waardoor kinderen leren. Er zijn verschillende spelvormen: bewegingsspel, experimenteerspel, constructiespel, rollenspel, regelspel en receptief spel: Bij bewegingsspel probeert een kind een beweging onder de knie te krijgen. Lees verder »

Bron: wij-leren.nl

Waarom Interactievorm?

De leerkracht geeft de beurten, de leerlingen steken vingers op. Leerlingen leren het meeste wanneer ze de leerstof aan elkaar uitleggen. De interactievorm heeft dus een groot voordeel, leerlingen leren hier veel van wanneer het goed begeleid wordt. Ook leerlingen die verlegen zijn kun je hier een beurt geve. Lees verder »

Gerelateerd aan Waarom spelvorm?