Welke positioneringen zijn er?
Er zijn verschillende soorten positionering: informationele positionering, transformationele positionering, tweezijdige positionering en uitvoeringspositionering. Welke soort positionering geschikt is voor het merk, hangt af van de doelgroep en de fase in de productlevenscyclus waarin het product of de dienst verkeert. Lees verder »
Waaruit bestaat de positionering?
Het is in marketing gebruikelijk dat eerst de marketingstrategie bepaald wordt en daarna pas een campagne wordt vormgegeven. Bij de positioneringsstrategie gaat dit net andersom. Een merk dient eerst de gewenste positionering te bepalen om vervolgens te bedenken hoe het deze gaat claimen/innemen. Lees verder »
Hoe formuleer je positionering?
- De positioning statement. ...
- Stap 1: Jouw huidige positionering. ...
- Stap 2: Jouw roeping (de 'why') ...
- Stap 3: Jouw ideale klant (de 'who') ...
- Stap 4: Jouw kerncompetenties (de 'what') ...
- Stap 5: Jouw organisatiecultuur (de 'how') ...
- Stap 6: Finaliseren. ...
- Stap 7: Valideren.
- Lees verder »
Wat is een tweezijdige positionering?
Een tweezijdige positionering is een basisconcept voor positionering en bedacht door Floor en van Raaij. Een tweezijdige positionering verbindt de eigenschappen van een merk met de waarden die de doelgroep nastreeft door uit te leggen hoe het probleem x oplost zodat levensstijl y mogelijk wordt. Lees verder »