Hoe taxiet een vliegtuig?
Vliegtuigen kunnen tijdens het taxiën sturen door het draaien van het neuswiel of staartwiel/roer. Dit wordt meestal gedaan met de voeten; het eerste pedaal (roer) en het derde pedaal (neuswiel). Met het tweede pedaal wordt er geremd; de teenremmen en de hielremmen. Lees verder »
Hoe stuurt een vliegtuig in de lucht?
Luchtdruk. Een vliegtuig kan vliegen door handig gebruik te maken van luchtdruk. Wanneer de vleugel van het vliegtuig door de lucht gaat, splijt hij de luchtstroom. Een deel van de lucht gaat daardoor over de vleugel, het andere deel eronder. Lees verder »
Hoe kan een vliegtuig dalen?
Normaal gesproken daalt een vliegtuig met een constante hoek richting landingsbaan, de eindnadering ( Engels: final approach), met een daalhoek van 3 graden. De piloot controleert deze hoek door het variëren van het motorvermogen en de hoek van het toestel ten opzichte van horizontaal. Lees verder »
Wat heeft een vliegtuig nodig om te vliegen?
Een vliegtuig is een luchtvaartuig dat een hogere dichtheid heeft dan lucht en in staat is een gecontroleerde vlucht te maken. Het maakt hierbij gebruik van de opwaartse kracht, lift genoemd, veroorzaakt door de lucht die met een zekere snelheid over het speciale profiel van het vleugeloppervlak stroomt. Lees verder »
Hoe start je een vliegtuig?
Hiervoor is een APU (auxiliary power unit) nodig (de motor in de staart van het vliegtuig), die elektriciteit en luchtdruk levert om de startmotor op gang te brengen. Deze drijft op zijn beurt de hoofdas van de straalmotoren aan. Om dit proces op gang te brengen, heb je geen sleutel nodi. Lees verder »