Hoe zit motorblok in elkaar?
Bijna het gehele motorblok wordt in elkaar gezet door robots. Allereerst worden de cilindergaten in de motor geboord. In deze gaten bewegen later de zuigers op en neer door de verbranding van de brandstof. In de wand van elk cilindergat worden groeven gemaakt, waar smeerolie blijft zitten. Lees verder »
Hoe zit een motorblok in elkaar?
Het motorblok of cilinderblok is het huis van de motor. Hierin zijn de cilinder, zuigers, drijfstangen, krukas en soms ook het kleppenmechanisme aangebracht. Het motorblok is gemaakt van gietijzer of lichtmetaal (een aluminiumlegering). Er zijn twee soorten motoren: luchtgekoelde- en vloeistof gekoelde motoren. Lees verder »
Hoe werkt een motorblok van een motor?
De verbrandingsmotor van jouw motor genereert energie om het achterwiel aan te drijven. In het motorblok wordt daarvoor een verbranding gecreëerd van een mengsel van brandstof en zuurstof. De zuurstof wordt uit de buitenlucht gehaald. De verbranding gaat gepaard met hoge druk en temperatuur. Lees verder »
Hoe werkt een motor op benzine?
Bij een benzinemotor wordt, anders dan bij een dieselmotor, een compressieverhouding gebruikt (14:1) waarbij het brandstof-luchtmengsel niet spontaan ontbrandt; er is een ontsteking noodzakelijk om het mengsel te laten ontbranden. Bij de benzinemotor gebeurt dat met een bougie. Lees verder »
Wat is een Motorlager?
Lagers zijn een essentieel onderdeel van de motor en zorgen voor een verlaagde wrijving tussen twee onderdelen, waardoor onderdelen met een lage weerstand ten opzichte van elkaar kunnen bewegen. Lees verder »