Hoe werkt een naafdynamo?
Hoe werkt het? De naam zegt het al, een naafdynamo zit op die plek in het voorwiel waar normaal je naaf zit. De met koper omwikkelde spoel draait om een magneet heen, om en om langs de noord- en zuidpool van de magneet. Daarom spreken we van wisselspanning. Lees verder »
Wat zijn de nadelen van een naafdynamo?
Als moderne fietsen nog met een dynamo zijn uitgerust, dan is dit veelal met een naafdynamo. Het voordeel is dat je tijdens het fietsen bijna niets merkt van de dynamo; het fietst bijna net zo licht als een wiel zonder naafdynamo. Een nadeel is wel dat zo'n dynamo zwaar is. Ook zijn reparatie of vervanging kostbaar. Lees verder »
Hoeveel stroom levert een naafdynamo?
Het lastige van dynamo's is dat het stroombronnen en geen spanningsbronnen (zoals batterijen) zijn. De meeste naafdynamo's leveren meestal 500 mA bij snelheden boven de 20-25 km/h. Lees verder »
Wat kost een naafdynamo?
Vooral de naafdynamo zelf is kostbaar (tussen de €80-280) en daar moet natuurlijk ook nog een velg omheen en spaken in worden gevlochten. Je hebt dan wel altijd stroom bij je en de weerstand als je verlichting aanstaat is verwaarloosbaar. Het extra gewicht ten opzichte van een gewone naaf is ongeveer 200 gram. Lees verder »
Hoeveel weerstand heeft een naafdynamo?
Naafdynamo's zijn zwaarder dan banddynamo's. Naafdynamo's geven tijdens het fietsen zonder verlichting, afhankelijk van de kwaliteit, een lichte weerstand van circa 1 tot 4 %. Omdat een naafdynamo altijd met het wiel meedraait is er een aparte schakelaar nodig om het licht aan en uit te schakelen. Lees verder »