Waar is een scheepsschroef van gemaakt?
Gegoten scheepsschroeven worden gemaakt van gietijzer, aluminium, maar het meest gebruikt is toch 'brons'. Lees verder »
Hoe worden scheepsschroeven gemaakt?
Een schroef bestaat uit een naaf met daaraan minimaal twee bladen, symmetrisch onder een hoek gemonteerd. De bladen zijn zo geplaatst dat er bij rotatie een drukverschil ontstaat tussen beide zijden van de schroef. De bladen zijn bijna altijd hydrodynamisch gevormd. Het maximaal aantal bladen is zeven. Lees verder »
Wat is een spoed schroef?
Wat is spoed (pitch)? De spoed (bijv. 13) staat voor de voorwaartse afstand (aantal inch) die een schroef af zou leggen bij een complete rotatie. Een grotere spoed betekent meer kromming en dus een mogelijk hogere topsnelheid. Een kleinere spoed betekent minder kromming en dus meer acceleratie. Lees verder »
Hoe werkt de schroef van een boot?
Alle schroeven werken in principe hetzelfde. Door het ronddraaien van de schroef gaat je boot naar voren of naar achteren. De schroef is links- of een rechtsdraaiend. Een rechtse schroef draait bij het vooruit varen rechtsom (met de klok mee) en een linkse schroef draait bij het vooruit varen linksom. Lees verder »