Wat is het effect van lucht op een vliegtuigvleugel?
De vleugel krijgt een liftkracht omhoog en ondervindt een wrijvings kracht naar achteren. Een vliegtuigvleugel heeft zo'n vorm dat lucht aan de bovenkant sneller langs de vleugel stroomt dan aan de onderkant. Volgens de wet van Bernoulli heeft lucht die met een lage snelheid stroomt een hogere druk. Lees verder »
Hoe werkt een vleugel?
Aan de bovenkant van een vleugel ontstaat er een onderdruk ten opzichte van de onderkant van de vleugel (zie aerodynamische vorm hierboven). Aan de vleugeltoppen komen lage druk en hoge druk samen, deze vormen dan spiraalvormige turbulenties aan de vleugeltoppen die zich naar achteren en onder voortzetten. Lees verder »
Hoe blijft een vliegtuig zweven in de lucht?
Omdat lucht die zich sneller verplaatst een lagere druk heeft, is de luchtdruk onder de vleugel groter dan erboven. Deze druk duwt de vleugel omhoog en veroorzaakt 'opwaartse kracht' of de 'lift' waardoor een vliegtuig in de lucht blijft. Lees verder »
Welke krachten werken op een vliegend luchtvaartuig?
Een vliegtuig wordt tijdens zijn vlucht door vier krachten beheerst: Stuwkracht: de motor produceert een voorwaartse kracht. Stijgkracht: de vleugels produceren een opwaartse kracht. Zwaartekracht: de zwaartekracht trekt het vliegtuig naar beneden. Lees verder »