Is het Kifid onpartijdig?
Kifid is onpartijdig en onafhankelijk. Financiële dienstverleners hebben geen enkele invloed op de klachtenbehandeling en het inhoudelijke oordeel van Kifid. Ook het bestuur van Kifid bemoeit zich niet met de behandeling van klachten. Lees verder »
Hoe lang duurt Kifid?
Bij het oplossen van de klacht door bemiddeling verloopt de behandeling sneller dan wanneer de Geschillencommissie uitspraak doet. Over het algemeen komt Kifid binnen 90 dagen na de zittingsdatum tot een uitspraak. Is er geen zitting, dan wordt gerekend vanaf de datum waarop het klachtdossier bij Kifid compleet is. Lees verder »
Is Kifid verplicht?
De Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht financiële dienstverleners zich aan te sluiten bij een door de minister van Financiën erkend klachteninstituut. Kifid is ministerieel erkend. Lees verder »
Wat kost Kifid?
Brengt Kifid kosten in rekening? Als consument kunt u uw klacht gratis indienen en de behandeling van uw klacht door de Geschillencommissie van Kifid is gratis. Wanneer u tegen een uitspraak van de Geschillencommissie in beroep gaat, betaalt u voor de klachtbehandeling bij de Commissie van Beroep 500 euro. Lees verder »
Wie beoordeelt de begroting van het Kifid?
Bestuur. Het bestuur ziet toe op de kwaliteit en onafhankelijkheid van de klachtbehandeling, is eindverantwoordelijk voor de Stichting en stelt het beleid en de begroting vast en houdt daarbij rekening met het belang en de doelstellingen van Kifid. Lees verder »