Wat is een focusgroep onderzoek?
Het is een vorm van kwalitatief onderzoek waarbij een groep personen samenkomen. De leider (onderzoeker) van de focusgroep zorgt voor een discussie en stelt vragen aan de groep over een bepaald onderwerp. Lees verder »
Hoe doe je een focusgroep?
In de voorbereiding van de focusgroep moeten de vragen worden opgesteld. 12 vragen is het maximum aantal vragen dat mag worden opgesteld. De regel luidt: 10 vragen is beter, 8 vragen is ideaal. - Centraal doel: deelnemers laten wennen aan de situatie van de focusgroep en zich betrokken laten voelen bij het onderwerp. Lees verder »
Hoe groot moet een focusgroep zijn?
Bijna alle literatuur over focusgroeponderzoek gaat uit van een groepsgrootte van zo'n zes tot tien deelnemers. Aangezien het bij focusgroepen vaak voorkomt dat respondenten niet komen opdagen ('no-shows'), wordt soms aanbevolen om extra deelnemers te werven ('over-recruiting'). Lees verder »
Hoeveel deelnemers in een focusgroep?
Een focusgroep bestaat uit 6 tot 12 personen. Lees verder »
Waarom kiezen voor een groepsinterview?
Het groepsinterview is efficiënte manier van informatie inwinnen, doordat er meer mensen tegelijk aanwezig zijn en waardoor het onderzoek minder tijd kost. Een groepsinterview vraagt veel van de gespreksleider, die continu moet inspelen op wat er gebeurt in de groep, de vragen en het doel voor ogen blijft houden . Lees verder »